ハイヌウェレの彫像 

2020

鉄、ワイヤーメッシュ、トリカルネット、土、キャスター

かつて大宮市内に拡がっていた巨大な沼地、見沼。氷川神社の脇には、アラハバキと呼ばれる民間信仰があった事を示す社があり、一説ではその起源は縄文時代まで遡ると言われている。本作でモチーフとなる「縄文土偶」のほとんどは女性を表しており、その多くは意図的に一部が破損された状態で見つかっている。その理由は諸説あるが、本作では、壊した土偶の断片を土に撒く事で豊穣を願っていたという説に注目する。その説からは、世界各地の神話に見られる「ハイヌウェレ型」と呼ばれる食物起源神話に通ずる思考が見られ、殺された神の死体から作物が生まれたとする物語が窺われる。仰向けに寝そべった女性型の鉄の構造体の表面には約800kgの土が塗られ、それは日光や雨、風邪の影響を受けながらひび割れ、流れ日々変化していく。

Statue of Hainuwele

2020

steel, wire mesh, plastic net, earth, caster

“Minuma” is a large area of marshland that had once extended within the city. Beside Hikawa Shrine is a shrine that reflects the former presence of a folk religion known as Arahabaki, whose origin is said to date back to the Jomon period. Most of the Jomon clay figurines that serve as motifs in this work represent women, and many of them were found in a partially damaged state. While there are various theories behind this, the work focuses on one that considers broken fragments of figurines to have been scattered upon the soil in effort to pray for a rich harvest. From this theory it is possible to discern ideas associated with “Hainuwelen-style” myths surrounding the origin of food. Observed in various mythologies across the world, such myths tell the story of how crops were born from the corpse of a slain god.

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